Subject: FW: Ebavere hiiemägi - kiireloomuline teadaanne!
From: "Andrus Kevvai" <[email-masked]>
To: VÄIKE-MAARJA VALLAVALITSUS <[email-masked]>, "SiM info" <[email-masked]>
Date: Thu, 2 Oct 2025 16:58:54 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere!

Annan teada, et RMK poolt läks välja allpool olev vastus.

Lugupidamisega

Andrus Kevvai

RMK Kirde regioon

Metsaülem

Tel 5066931

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.rmk.ee/> www.rmk.ee

 <https://www.rmk.ee/>  <https://www.facebook.com/riigimets/> 
<https://www.instagram.com/riigimets/> 
<https://www.linkedin.com/company/rmk/posts/?feedView=all> 
<https://www.youtube.com/@Riigimets>

From: Andrus Kevvai
Sent: Thursday, October 2, 2025 4:50 PM
To: Marko Mund <[email-masked]>
Subject: RE: Ebavere hiiemägi - kiireloomuline teadaanne!

Tere!

Täname Teid saadetud pöördumise eest!

On väga kahetsusväärne, et Teid ei ole Ebavere hiiemäe ümbruse 
raiesoovidesse kaasatud. RMK eeldas, et kõik vajalikud teavitused ja 
kooskõlastused korraldatakse puude mahavõtmisest huvitatud isikute poolt.

Tulles vastu Sisekaitseakadeemia ja Väike-Maarja Spordikeskuse soovidele 
esitas RMK Keskkonnaametile sanitaarraie metsateatised ja trassiraie 
metsateatise RMK hallatavale kinnisasjale Porkuni metskond 40 
(katastritunnus 92801:001:0750) kvartalitel PX135 ja PX136.

Trassiraie teostamise huvi tuli Sisekaitseakadeemialt eesmärgiga nihutada 
riigikaitsemaa Metsaserva ja RMK hallatava maa Porkuni metskond 40 vahelisel 
piiril asuv suusarada RMK hallatava poole. Tänaseks on see Porkuni metskond 
40 põhjapiiril asuv trassiraie Sisekaitseakadeemia korraldamisel teostatud.

Väike-Maarja Spordikeskus avaldas soovi likvideerida suusaradade ääres püsti 
seisvad kuivakad ja ohtlikud puud. Selleks esitaski RMK Keskkonnaametile 
sanitaarraie metsateatised. Nende puude mahavõtmist korraldab spordikeskus 
ja selle tööga veel alustatud ei ole. Teavitasime spordikeskust Teie 
saadetud e-kirjast ja palusime töödega mitte alustada enne kui on Teiega 
kohtutud ja puude mahavõtmise võimalikkus läbi räägitud.

RMK-l  endal puudub igasugune huvi ja vajadus kinnisasjal Porkuni metskond 
40 raiete korraldamiseks.

Lugupidamisega

Andrus Kevvai

RMK Kirde regioon

Metsaülem

Tel 5066931

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.rmk.ee/> www.rmk.ee

 <https://www.rmk.ee/>  <https://www.facebook.com/riigimets/> 
<https://www.instagram.com/riigimets/> 
<https://www.linkedin.com/company/rmk/posts/?feedView=all> 
<https://www.youtube.com/@Riigimets>

From: Marko Mund <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, October 1, 2025 3:23 PM
To: RMK <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >;  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>
Cc: Ülle Männik <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Marko 
Mund <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Ebavere hiiemägi - kiireloomuline teadaanne!

You don't often get email from [email-masked] 
<mailto:[email-masked]> . 
<https://aka.ms/LearnAboutSenderIdentification> Learn why this is important

Tere!

Käesolevaga tuletame teile meelde, et Maausuliste Viru Koda on Ebavere 
hiiemäe ja samuti teiste ajaloolisel Virumaal asuvate looduslike pühapaikade 
eestkostja.

Eesti Vabariik kiitis 2008. a heaks Rahvusvahelise Looduskaitseliidu (IUCN) 
looduslike pühapaikade haldamise suunised kaitsealade valitsejatele. Selle 
kohaselt ei või ilma pühapaikade eestkostjate vaba, teadliku ja eelneva 
nõusolekuta kavandada pühapaikades tegevusi, sh raided, olemasolevate radade 
laiendamine ja nende sihtotstarbe muutmine.

Keskkonnaamet on andnud ilma meie vaba, teadliku ja eelneva nõusolekuta loa 
teha sanitaarraiet Ebavere hiiemäel aadressil Lääne-Viru maakond, 
Väike-Maarja vald, Ebavere küla, Porkuni metskond 40, metsaeraldised 1, 3, 
5.

Väike-Maarja vald teatas oma veebilehel 30.09.2025, et Ebavere hiiemäel 
alustatakse raadamisega terviseradade laiendamiseks, mis on seotud 
Sisekaitseakadeemia Väike-Maarja õppekeskuse uue autodroomi ehitusega.
 <https://v-maarja.ee/et/uudised/-/asset_publisher/aC1nHn1E5EhL/content/id/43542140?redirect=https%3A%2F%2Fv-maarja.ee> 
https://v-maarja.ee/et/uudised/-/asset_publisher/aC1nHn1E5EhL/content/id/43542140?redirect=https%3A%2F%2Fv-maarja.ee

Need tööd on kavandatud ilma Maausuliste Viru Koja vaba, teadliku ja eelneva 
nõusolekuta ning on vastuolus IUCNi looduslike pühapaikade haldamise 
suunistega.

Juhime tähelepanu, et kavandatud tööd on vastuolus Eesti vabariigi 
põhiseadusega. Riigikohtu 6.1.2022 otsuses leitakse, et põhiseaduse kohaselt 
on looduslike pühapaikade hoidmine igaühe kohus.

Meenutame, et IUCNi suuniste ja eestkostjate eiramise tõttu on Ebavere 
hiiemäge juba kahetsusväärselt kahjustatud spordiradade ehitamisel ja 
heakorratöödel. 2011. a tunnistas RMK Ebavere hiiemäel tehtud vigu ja lubas 
edaspidi eestkostjatega arvestada. Praegu me näeme, et tehtud vead ja antud 
lubadused on unustatud.

Ebavere hiiemägi on üldtuntud looduslik pühapaik, mis on kantud looduslike 
pühapaikade kaardile. Lisaks on mägi kantud ka pärandkultuuri kaardile. 
Metsa majandamise eeskirja § 19 (6) kohaselt tuleb metsamajanduslike tööde 
teostamisel võimaluse korral vältida pärandkultuuri objektide kahjustamist. 
Kavandatud tööde teostamisel ei ole pärandkultuuri objekti kahjustamist 
välditud, vaid vastupidi kavandatakse pühapaiga ja pärandkultuuri objekti 
olulist ja püsivat kahjustamist.

Ebavere hiiemägi on ajaloolise ja vaimse tähenduse ning säilivuse poolest 
täiesti ainukordne ja ülimalt väärtuslik pühapaik. Selle tingimusteta 
hoidmine tuleneb nii õiguslikest, kultuurilistest kui ka eetilistest 
aspektidest. Eelnevast lähtudes tuleb viivitamatult tühistada kõik hiiemäe 
piirkonnas kavandatud metsa- ja pinnasetööde kooskõlastused ja lõpetada ka 
autodroomi laiendamine hiiemäele. Võimalike edasiste tegevuste kavandamisel 
Ebavere hiiemäel tuleb kaasata Maausuliste Viru Koda vaba, teadliku ja 
eelneva nõusoleku põhimõttel.

Marko Mund
Maausuliste Viru Koja vardja

tel: 5670 8670

e-kiri: [email-masked] <mailto:[email-masked]>